در روزهای سه‌شنبه ۴ مهرماه ۹۶ تا پنجشنبه ۶ مهر، در قالب یکی دیگر از دوره‌های «خلق مدل کسب‌وُکار به روش بوم» از سری آموزش‌های کارآفرینی با رویکرد LNSIE، در خدمت مددکاران اجتماعی بخش غیردولتی همکار بهزیستی استان‌های کرمانشاه و ایلام خواهم بود.
 امید دارم که در این دوره مطالب تازه‌ای بیاموزم و ارتباط‌های با ارزشی برقرار کنم که دوستان بسیاری در کرمانشاه و ایلام برایم به بار بیاورد.

به احترام این دانشجویان، طرح درس دوره را آماده‌ کرده‌ام تا دوستان در جریان جزییات لازم در این دوره سه روزه قرار بگیرند.

 

طرح درس مدل‌های کسب‌وُکار به روش بوم

نام درس: مدل‌های کسب‌وُکار به روش بوم

نام مدرس: محسن ترابی کمال

مجری آموزشی: شرکت کارآفرینی زاگرس

محل اجرا آموزش: اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه، معاونت اجتماعی، واحد توانمندسازی زنان و خانواده.

گروه هدف: مددکاران اجتماعی بخش غیردولتی همکار بهزیستی استان‌های کرمانشاه و ایلام.

مقدمه

دوره‌ی پیش‌رو تحت عنوان « مدل‌های کسب‌وُکار به روش بوم»، بخشی از دوره آموزش کارآفرینی با رویکرد LNSIE است که تلاش دارد با پرداختن به موضوع خلاقیت، نوآوری و ایده‌پردازی به دانشجویان کمک کند تا با تحلیل خواسته‌های خود، توانایی‌های‌شان و استعدادهای محیط اطراف‌شان، بتوانند ایده‌ی مناسب کسب‌وُکاری را در ذهن‌شان مجسم کرده و استخراج نمایند. همچنین با آشنایی مناسب با مدل‌های مختلفی از کسب‌وُکارهایی که در روزگار معاصر ما در حال فعالیت هستند، روش مناسب ایده‌ی خود را یافته و با استفاده از شیوه‌ی بوم، به تجسم‌بخشی قابل دفاعی از ایده‌ی کسب‌وُکار خود دست یابند.

اهداف دوره

هدف کلی

این دوره با هدف تدریس مدل‌های کسب‌وُکار، تلاش می‌کند به تکمیل بسته آموزشی LNSIE بپردازد و به دانشجویان کمک کند به درک درستی از تفاوت‌ها و شباهت‌های مدل‌های رایج کسب‌وُکار برسند.

هدف اصلی

ایجاد نگرش برای دانشجو نسبت به این که در انتخاب کسب‌وُکار، می‌بایست با درک درست نسبت به مدل‌های متفاوت عملکرد، با توجه به توانایی‌های خود و امکانات موجود، ایده‌پردازی نموده و با انتخاب درست، بهترین ایده‌ی موجود را تبدیل به کاراترین عملکرد نماید.

هدف فرعی

دانشجو فرصت‌های ایجاد کار را شناسایی و با استفاده از شیوه‌ی بومِ کسب‌وُکار بتواند این فرصت را در یک نمای کلی برای خود و دیگران ترسیم نماید.

سرفصل آموزشی

*      خلاقیت و نوآوری.

*      پرورش و پالایش ایده کسب‌وٌکار.

*      مروری اجمالی بر انواع و مدل‌های کسب‌وٌکار.

*      آشنایی با بوم کسب‌وُکار و روش ترسیم آن.

اهداف رفتاری

انتظار می‌رود دانشجویان درس مدل‌های کسب‌وُکار به روش بوم، مهارت‌های زیر را در فرآیند آموزش این درس کسب نمایند:

*      دید خلاقانه، اندیشه خلاق، ایده‌پردازی.

*      درک و تبیین مفهوم مدل‌های کسب‌وُکار.

*       شناسایی مشتری برای کسب‌وُکار مورد نظر.

*       بیان ارزشی که به مشتری ارایه می‌دهیم.

*       تعریف و تبیین کانال دسترسی مشتری به محصول.

*       تعریف و تبیین کانال ارتباط با مشتریان.

*       تعیین و تعریف چگونگی کسب درآمد از محصول.

*       تعیین فعالیت‌های اساسی در کسب وُ کار مورد نظر.

*       تعیین این که چه کسی فعالیت‌ها را انجام می‌دهد.

*       تعیین منابع کلیدی برای کسب‌وُکار مورد نظر.

*       تبیین ساختار هزینه‌ها و چگونگی آن‌ها در کسب‌وُکار مورد نظر.

 تکالیف

 در هر جلسه موضوعات و مباحث جلسه قبل بحث و بررسی و مورد بازکاوی قرار می‌گیرد.

هر دانشجو می‌بایست بتواند با شناسایی و بررسی همکلاسی‌ها، تیم مناسبی برای خود تعیین نماید.

اعضای تیم بایستی با سنجش توانمندی‌های خود ایده‌ی مناسبی که بالاترین مشخصات موفقیت را دارد، ارایه نمایند.

هر تیم باید بتواند براساس ایده‌ی خود و آموزه‌های دوره بوم را برای کسب‌وُ کار خود تکمیل نماید.

هر تیم باید بتواند بوم، تیم‌های دیگر را مورد ارزیابی قرار دهد.

هر دانشجو باید پس از پایان دوره بتواند «خلق مدل کسب‌وُکار به روش بوم» را برای مددجویان گروه هدف خود تدریس و تبییین نماید.

نحوه ارزیابی

*      حضور فعال در کلاس.

*      مشارکت در بحث.

*      آمادگی و پاسخ به مطالب جلسات قبلی مباحث تدریس شده.

*      رعایت نظم، قوانین و ضوابط حاکم بر دوره.

*      تشکیل تیم، در بهینه‌ترین حالت هماهنگی.

*      ارایه ایده‌ی مناسب برای هر تیم.

*      پیاده‌سازی ایده بر روی بوم، براساس آموزه‌های دوره.

*      سنجش، به‌روش و صلاحدید مسئولین مجموعه‌ی آموزشی.

روش‌ها و ابزارها

*      سخنرانی مدرس

*      بحث گروهی

*      ارایه پروژه عملی دانشجویان

*      برازش آموخته‌ها بر پروژه دانشجویان

منبع

مدرس پس از بررسی کتاب‌های موجود در بازار به این نتیجه رسید که هر کدام از این منابع به صورت تخصصی به بخشی از مطالب مرتبط با این بحث پرداخته‌اند و می‌بایست این مطالب با شیوه و نگاه کلی رویکرد LNSIE هماهنگ گردد.

لذا مدرس سعی کرده است که با بررسی و مطالعه کتب مختلف، مطالبی را که در راستای هدف اصلی درس است،‌ استخراج نموده و اسلایدهایی متناسب برای این گروه خاص از دانشجویان با توجه به دیدگاه‌های‌شان تدوین نماید، تا هم نگاه کلی رویکرد LNSIE هماهنگ گردد و هم برای آن‌ها در زندگی‌شان مفید و کاربردی باشد.

علاوه بر این مدرس به این اسلایدها و مباحث مطرح شده در کلاس اکتفا نکرده و تلاش می‌کند منابع تکمیلی را برای دانشجویان این دوره و سایر دوره‌های مشابه در سایت www.sophi.ir معرفی ‌کند، تا دانشجویان بتوانند از آن موارد استفاده کنند.

به طور کلی مهم‌ترین منبع این دوره شامل اطلاعات شفاهی حاصل از مکالمات و تبادل اطلاعات و تجربیات خود دانشجویان با هدایت و راهبری مدرس می‌باشد.

و دومین منبع درسی؛ جزوه آماده شده از سوی مدرس می‌باشد که از منابع مختلف تلخیص و تدوین شده است.

ماخذ

-      شفیعی، مسعود (۱۳۸۳). «راهنمای تهیه طرح کسب‌وُکار: طرح جامع تدوین چشم‌انداز پروژه قبل از اجرا». تهران: رسا.

-      درگی، پرویز؛ سالاری، محمد (۱۳۸۹). «مدل‌های مدیریتی: برای راه‌اندازی و اداره‌ی یک کسب‌وُکار از تئوری تا عمل». تهران: رسا.

-      استروالدر، ا؛ پیگنور، ا (۱۳۹۱). «خلق مدل کسب‌وُکار»، ترجمه توکلی و همکاران. تهران: انتشارات آریاناقلم.

-      کانا، ت؛ پالپو، ک ج؛ پاپو، ر (۱۳۹۲). «استراتژی‌های کسب‌وُکار در بازارهای نوظهور: راهنمای برنامه‌ریزی و اجرا»، ترجمه محبی، حامد، عطرسائی، بنفشه. تهران: انتشارات آریاناقلم.

-      اولت، ب (۱۳۹۳). «راه‌اندازی کسب‌وُکار: ۲۴ گام برای موفقیت کسب‌وُکارهای نوپا»، ترجمه: روشنی، سعید؛ رضایی نیک، نفیسه. تهران: انتشارات آریاناقلم.

-      سایر، ل (۱۳۹۳). «طرح کسب‌وُکار: چه چیزی شما را از سایر رقبا متمایز می‌کند؟»، ترجمه خادمی پاشاکی، بابک. تهران: سازمان فرهنگی فرا

-      کلارک، ت؛ استروالدر، ا؛ پیگنیور، ا (۱۳۹۴). «مدلِ کسب‌وُکار شما: بازآفرینی کسب‌وٌکار شما در یک صفحه!»، ترجمه ساروقی، حسام‌الدین؛ کرمانشاه، فیروزه؛ مینا، نجفیان. تهران: انتشارات آریاناقلم.

-      استروالدر، ا؛ پیگنور، ا؛ برنارد، گ؛ اسمیت، آ (۱۳۹۴). «طراحی ارزش پیشنهادی: چگونه محصولات و خدماتی خلق کنیم که مشتری خواهان باشد»، ترجمه: وطن دوست، بابک؛ ساروقی، حسام‌الدین؛ نجفیان، مینا؛ عطایی، اصغر. تهران: انتشارات آریاناقلم.

 

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0