برای دومین کتاب از دومین هفته برنامه «هر هفته یک کتاب» سراغ کتاب «22 قانون تغییرناپذیر برند» رفتم. این کتاب در راستای برنامه کلی من در مورد بازرایابی و برند است. اطلاعات کتاب:

22 قانون تغییرناپذیر برند / نویسندگان ال ریس و لورا ریس؛مترجم منیژه شیخ‌جوادی (بهزاد)؛ ویراستار ابوالفتح قهرمانی [ویراست2]، تهران، سیته، 1390

عنوان اصلی:

The 22 immutable laws of branding, 2002, how to build product or service into a woeld-class brand, Laura Ries

 

پیش‌گفتار

  • اگر شما قادر به خلق یک نام تجاری بانفوذ هستید، دراین صورت از جریان بازاریابی بانفوذ و موثری نیز بهره‌مند خواهید شد. اما اگر فاقد این توانایی هستید، تمامی تبلیغات، بسته‌بندی‌های چشمگیر، ارتقای کالا و روابط عمومی دنیا نیز نخواهد توانست در این زمینه به شما کمک کنند و شما را به هدف‌تان برساند.
  • بازاریابی، به مفهوم معرفی و تثبیت نام تجاری کالاست.
  • یک تحول زلزله مانند در دنیای تجارت در حال شکل‌کیری است.تحولی که شکل فروش را به خرید مبدل می‌سازد.
  • قدرتِ نام تجاری، با میزان نفوذ آن در عملِ خرید یک مخاطب، معین می‌شود.
  • امروزه، بخش اعظم کالاها و خدمات فروخته نمی‌شود، بلکه خریداری می‌شوند و تثبیت نام کالا، نقش عمده‌ای را در تسهیل این جریان ایفا می‌کند؛ یعنی تثبیت «قبل از فروش» کالا و یا خدمات در ذهن مصرف کننده. به یقین، این جریان موثرترین روش فروش کالاست.
  • تثبیت نام تجاری چیست؟
  • از نظر دادوُستد، تثبیت نام تجاری یک کالا در بازار، به مثابه داغ کردن چهارپایان مزرعه است.
  • طراحی این عمل باید با هدف جداسازی گاوهای سایر مزارع و چهارپایان‌تان از سایر چهار پایان باشد، حتی اگر همه این چهارپایان مشابه به نظر می‌رسند.
  • یک طراحی موفق بر محور مفهوم منحصر به فرد بودن شکل می‌گیرد.
  • خصوصیت تک بودن، دلیل عمده این نکته است که نمی‌تواند علاقه همه کس را به خود جلب کند.

 

1)       قانون گسترش (توسعه)

قدرت یک نام تجاری، نسبت معکوس با گسترش آن دارد.

2)      قانون اختصار ـ قهوه استارباکز

زمانی که دامنه تمرکز خود را محدود می‌سازید، بر قدرت نام تجاری خود می‌افزایید.

3)      قانون معروفیت

تولد یک نام تجاری از طریق معروفیت و شهرت آن شکل می‌گیرد، نه از طریق تبلیغات

 

1)        قانون تبلیغات

 

هر نام تجاری پس از تولد، به تبلیغات نیاز است تا سالم و ماندگار شود

 

2)       قانون واژه

 

برای تملک ذهن مصرف‌کننده و تثبیت واژه‌ای در آن، یک نام تجاری باید به کوششی وصف‌ناپذیر بپردازد.

 

3)      قانون اعتبار

 

رکن اصلی موفقیت یک نام تجاری، در ادعای اصالت آن است.

 

4)      قانون کیفیت

 

کیفیت مهم است، اما نام تجاری، تنها با کیفیت ساخته نمی‌شود. کیفیت چیست؟

 

5)      قانون طبقه‌بندی

 

یک نام تجاری پیشگام باید طبقه‌بندی کالای خود را ارتقا بخشد، نه نام تجاری کالا را.

 

6)       قانون نام

 

در درازمدت، علامت تجاری چیزی جز یک نام نیست.

 

7)      قانون  افزایش خطوط ضمیمه

 

ساده‌ترین راه نابودی یک نام تجاری، عرضه انواع و اقسام کالاها و خدمات با آن نام تجاری است.

 

8)      قانون تبعیت

 

برای خلق یک طبقه نو، یک نام تجاری باید از سایر نامه‌های تجاری نیز استقبال کند.

 

9)       قانون اسم عام (ژنریک)

 

یکی از سریع‌ترین راه‌های عدم موفقیت، استفاده از نام‌های عام برای نام‌های تجاری است.

 

10)      قانون شرکت

 

نام تجاری، نام تجاری است و شرکت یک شرکت است؛ این دو با یکدیگر تفاوت دارند.

 

11)      قانون زیر زنجیره‌ها

 

آن‌چه را که یک نام تجاری می‌سازد، زیرزنجیره‌ها می‌توانند به راحتی نابود سازند.

 

12)     قانون هم‌خانوادگی

 

زمان و مکان مناسبی نیز برای ارایه نام تجاری دوم وجود دارد.

 

13)    قانون شکل

 

یک آرم تجاری باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که هر دو چشم بیننده را به خود جلب کند.

 

14)    قانون رنگ

 

یک نام تجاری، باید رنگ متضاد رقیب اصلی خود را انتخاب کند.

 

15)    قانون حدوُمرز

 

هیچ مانعی بر سر راه یک نام تجاری جهانی وجود ندارد، یک نام تجاری نباید با هیچ حدوُمرزی روبه‌رو شود.

 

16)     قانون ثبات

 

یک نام تجاری یک شبه ساخته نمی‌شود؛ موفقیت در چندین دهه ارزیابی می‌شود، نه در طی سال‌ها.

 

17)    قانون تغییر

 

نام‌های تجاری قابل تغییرند، اما به ندرت و در کمال دقت.

 

18)    قانون فناناپذیری

 

هیچ نام تجاری‌ای همیشگی نیست؛ اغلب اوقات قتل از روی ترحم، بهترین راه‌حل است.

 

19)     قانون یکتایی

 

مهم‌ترین بُعد یک نام تجاری، ثابت قدم بودن آن است.

 

 

 

20)        قانون تغییر

 

نام‌های تجاری قابل تغییرند، اما به ندرت و در کمال دقت.

 

21)       قانون فناناپذیری

 

هیچ نام تجاری‌ای همیشگی نیست؛ اغلب اوقات قتل از روی ترحم، بهترین راه‌حل است.

 

22)      قانون یکتایی

 

مهم‌ترین بُعد یک نام تجاری، ثابت قدم بودن آن است.

 

 

 

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0